De KNB heeft notariskantoren, zoals bedoeld in de Wet op het notarisambt en de verordening beroeps- en gedragsregels, verplicht een ID-scanner te gebruiken bij de identificatie van cliënten.
Verordening beroeps- en gedragsregels 2011
Per 1 november 2019 is de Verordening beroeps- en gedragsregels 2011, als onderdeel van de Wet op het notarisambt, gewijzigd door toevoeging van artikel 19A:
“Bij het vaststellen van de identiteit van de bij het verlijden van een akte voor de eerste maal voor de notaris verschijnende personen, controleert de notaris het hem getoonde document als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht op diefstal, vermissing, geldigheid en echtheid. De notaris maakt hierbij voor zover mogelijk gebruik van hiervoor geschikte, door het bestuur aangewezen apparatuur, programmatuur, applicaties en systemen.”
Middels deze wijziging moet het notariaat de identiteit van personen vaststellen aan de hand van een document als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht. De ratio van deze identificatieplicht is dat de notaris zich vergewist van de identiteit van de voor hem verschijnende personen. De notaris moet verifiëren of degene die voor hem verschijnt de identiteit heeft van degene die hij opgeeft te zijn.
Doelstelling hierbij is het terugdringen van criminele activiteiten en economische delicten. Daarbij is het van belang dat deze oplossingen zich conformeren aan de AVG. Verschillende middelen en oplossingen zijn beschikbaar die de notaris kunnen helpen bij deze taak.
Methoden identiteitscontrole
Tijdens overleggen met het KNB zijn verschillende mogelijkheden tot het controleren van de echtheid van het identiteitsdocument ter sprake gekomen. Als specialist in hoogwaardige detectie- en verificatieapparatuur adviseren wij in passende hulpmiddelen en diensten. Onze adviezen sluiten aan bij de poortwachtersfunctie van een Notariskantoor, zoals vastgelegd in de Verordening.
Neem contact op met onze Fraudedesk via telefoonnummer
aan het woord